7 Anti-stress tips voor sensitieve trainers

7 Anti-stress tips voor sensitieve trainers

Vorige week gaf Jozien Elgershuizen de training “Train de Trainer”. Met een goed verhaal in contact met de deelnemers, vragen om over na te denken en verschillende oefeningen was het nog nooit zo stil in de ruimte bovenin het Floreshuis.

Voordat de training begon mocht iedereen zijn/haar verwachting op een bord schrijven. Nou weet ik niet of exact of aan iedereen zijn verwachting voldaan is, maar ik weet wel dat Jozien ons in een korte tijd veel mee heeft kunnen geven van wat een goede training is. Want in het rondje na de training gaf iedereen een ander voorbeeld van wat hij/zij geleerd had.

Na de training mochten de deelnemers nog een paper meenemen. Ik stond nog wat na te praten met Jozien en zag dat de middelste paper met de titel: “anti-stress tips voor sensitieve trainers” binnen mum van tijd weg was. Dat was Jozien natuurlijk ook opgevallen en daarom plaatsen we het stukje hier als blog.

7 Anti-stress tips voor sensitieve trainers

Veel goede trainers zijn zeer opmerkzaam naar hun cursisten en veel gedreven docenten staan erg open voor contact met hun studenten. Zij zijn uitermate betrokken en sociaal ingesteld, en weten goed wat ze willen overbrengen. Veel voorkomende gerelateerde karaktereigenschappen zijn onder meer perfectionisme, hooggevoeligheid, sterk gevoel voor verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid. Het is echter deze groep van passievolle en gedreven professionals die erg gevoelig is voor stressklachten, omdat ze graag op alle vlakken het onderste uit de kan willen halen.

Stressklachten van passievolle en gedreven trainers

Ben je ook een gedreven en passievolle trainer/docent? En heb je weleens last van stressklachten? Dan herken je je wellicht in een aantal van deze klachten:

  • – onder de douche sta je al te piekeren (en als je eerlijk bent: dit gepieker gaat eigenlijk vrijwel de hele dag door)
  • – spanning in je lichaam (bijv. hoofdpijn of spierpijn in de schouders) voor aanvang van een les
  • – een grote hoeveelheid aan wisselende gedachten tijdens de les, moeite met focussen
  • – gevoelig voor geroezemoes
  • – gevoelig voor veel drukte om je heen
  • – gevoelig voor plotselinge geluiden
  • – je raakt gemakkelijk afgeleid doordat bijvoorbeeld iemand een vraag wil stellen
  • – je vergeet veel en/of hebt constant het gevoel dat je dingen vergeet
  • – na de les voel je je soms uitgewrongen
  • – je kan de spanning in je lichaam moeilijk kwijtraken
  • – het lukt je niet (meer) om een moment voor jezelf te vinden
  • – je denkt alleen nog maar in ‘to do’-lijstjes
  • – langzamerhand wil je je eigenlijk steeds verder terugtrekken, terwijl je eigenlijk van nature een heel sociaal persoon bent

Wanneer je merkt dat je steeds meer van dit soort klachten hebt en/of voor langere tijd, dan is het belangrijk om eens kritisch te kijken naar je manier van werken en de wijze waarop je voor jezelf zorgt (als je daar überhaupt nog aan toe komt 😉 ). Zet hierbij eerst eens voor jezelf op papier wat je klachten zijn. Probeer vervolgens te bedenken waar mogelijkheden liggen tot veranderingen en hoe je dat zou kunnen aanpakken.

Wil jij ook graag een persoonlijk anti-stressplan maken, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Maak dan een afspraak met mij en ik help je op weg naar meer energie.

7 tips voor minder stress

Hoewel ieder gebaat is bij een persoonlijk anti-stressplan, geef ik je hieronder alvast zeven algemene vitaliteits- en didactische tips om je op weg te helpen en je stressniveau te verlagen. Probeer deze eens uit en kijk wat voor effect ze hebben op jouw stressklachten.

  1. Stel per dag je prioriteiten vast:

Er zijn vaak veel zaken die ‘moeten’ op een dag. Vraag jezelf af wat écht vandaag moet en welke dingen je ook naar de volgende dag kunt verplaatsen (of misschien wel kunt afzeggen??).

  1. Pak één taak tegelijkertijd op:

Als er nog veel zaken op je ‘To do’ – lijstje staan, zijn sommige mensen geneigd om te gaan multitasken. Voor bepaalde mensen kan dit, maar zeker voor mensen met stressklachten is het niet mogelijk om meerdere taken tegelijkertijd op te pakken en met een goed resultaat af te ronden. Zorg dat je je op één taak richt en werk deze af voordat je aan een volgende begint. Je krijgt daardoor een rustiger gevoel en kan beter werken aan lichamelijke en mentale ontspanning.

  1. Neem regelmatig een korte pauze voor jezelf tijdens je werkdag:

Al is het maar 5 minuten, neem even een kort moment voor jezelf. Je bent daarna meer gefocust en kunt weer beter de vragen beantwoorden tijdens de les.

  1. Deel met je collega’s waar je mee zit:

Er is een goede kans dat collega-trainers of collega-docenten zich herkennen in jouw situatie. Hoewel ieder mens speciaal is, zijn mensen meestal niet uniek; in je omgeving zijn er vaak mensen met dezelfde ervaringen. Het is dan fijn om jouw ervaringen met hen te kunnen delen en te merken dat je niet alleen staat in deze situatie. Bovendien hebben collega’s met vergelijkbare ervaringen – naast heel veel begrip – vaak ook praktische tips hoe je de druk kunt verlichten in jouw werksituatie. Stel je dus open voor contact met je collega’s, ook al heb je daar niet altijd op dat moment behoefte aan (je hoeft natuurlijk ook geen uren te gaan praten met een collega, maar ga bijvoorbeeld samen een kop thee drinken).

  1. Plan elke week een moment (liefst meerdere momenten!) voor jezelf in:

Door een moment voor jezelf te nemen, kun je letterlijk even ruimte voor jezelf creëren. Je kunt dan even stilstaan bij hoe je je voelt, waar je behoefte aan hebt. Maar ook kun je even afleiding zoeken van de drukte van alledag.

  1. Pas je les/training aan jezelf aan:

Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar werkend op een school of bij een trainingsinstituut met een bepaald ‘lesprogramma’ kan je het gevoel krijgen dat je in een bepaald keurslijf wordt geduwd. Kijk naar de mogelijkheden binnen een lespakket of een training en pas de les/bijeenkomst aan op jouw kwaliteiten (d.w.z. op jouw sterke eigenschappen en vaardigheden).

  1. Kort je les met 10 minuten in:

Gedreven en passievolle mensen willen graag van alles doen in een (te) korte tijd. Gebeurt er dan iets tijdens de les wat je van te voren niet had voorzien, dan kan dit voor veel stress zorgen. Door je les/bijeenkomst met 10 minuten in te korten, houd je van tevoren al rekening met onverwachte vragen of gebeurtenissen. En mocht je toch die 10 minuten overhouden aan het eind, dan zullen de studenten/deelnemers met een opgewekt gevoel de ruimte verlaten en wellicht nog van de gelegenheid gebruik maken om jou één op één’ doen een vraag te stellen.

Duurzame verandering

Bovenstaande tips helpen je om te veranderen; je krijgt meer energie en je richt je werk in op een manier die bij jou past. Door veranderingen ook op de langere termijn toe te passen, werk je aan duurzame verandering. Wil je ook werken aan duurzame verandering? Meer energie, nu én in de toekomst? Plan dan gratis een afspraak met mij.

De manier van werken en de wijze waarop je voor jezelf zorgt, heeft (onder meer) te maken met je karakter en je ervaringen. Zo zal iemand die heel perfectionistisch is ingesteld, moeten leren om alles voor een procentje minder perfect aan te pakken wanneer hij/zij merkt dat er problemen ontstaan met de tijdsplanning.

Om jezelf te veranderen vraagt de nodige inzichten en toewijding. Verandering is dus niet in één dag bereikt. Het is daarom verstandig om bij langdurige of ernstige stressklachten deze eens te bespreken met je collega’s en/of leidinggevende. Daarnaast kun je ook begeleiding vragen aan een professional, zoals een coach of therapeut. Wees je ervan bewust dat wanneer klachten te lang aanhouden en/of te ernstige vormen aannemen je in een langdurige burn-out kunt raken. Maak dus een keuze: ga ik zo door, of zet ik een eerste stap richting verandering? #chooseyourway

Warme groeten,

Jozien Elgershuizen

Choose Your Way – Coaching, Training & Onderzoek

06-28259161
jozien@chooseyourway.eu

Mensen hebben vaak heel veel potentie in zich, maar zijn zich hiervan niet altijd goed bewust. Ook veel trainers en docenten hebben meer mogelijkheden dan zij zich realiseren. Ik bied uitdagende en creatieve begeleiding op zowel persoonlijk als professioneel vlak aan deze professionals. De begeleiding richt zich op het verkrijgen van inzicht in de verschillende mogelijkheden en het maken van een passende keuze om de vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van deze passievolle professionals te versterken.

Auteur: Jozien Elgershuizen

Ik ben altijd erg geboeid geweest door gedrag en hoe mensen zich ontwikkelen. Zeker als het niet mee zit of als je te maken hebt met een tegenslag, hebben mensen meer veerkracht en mogelijkheden dan zij soms denken. Als Human Resource Development-specialist heb ik veel geleerd over en veel kennis van ontwikkelings- en veranderingsprocessen. Door mijn nieuwsgierigheid lees ik graag en doe ik op dit gebied graag nieuwe kennis op. Samen met mijn persoonlijke ervaringen met astma en als hsp, heb ik mij verder gespecialiseerd in vitaliteit/energie, trainingen (Train de Trainer) en hoogsensitiviteit. De combinatie van kennis en ervaringen zet ik graag in bij het trainen en coachen. Dit doe ik op een speelse en oplossingsgerichte manier met gebruik van creatieve methoden.

Geef een reactie